Isnin, Julai 06, 2009

PROGRAM: CERAMAH PUISI TRADISIONAL KOMSAS MUAR




Foto di atas dirakam sendiri, rakaman kamera berkuasa rendah dan murah.

1. Program Ceramah dan Bengkel Penghayatan Puisi Tradisional KOMSAS Daerah Muar diadakan secara bersama oleh DBPWS dengan pihak Pejabat Pelajaran Daerah Muar, Panitia Bahasa Melayu Menengah Atas Daerah Muar, dan Perkumpulan Penulis dan Peminat Bahasa Muar (PPPBM) pada 4 Julai 2009 di SMK (P) Sultan Abu Bakar, Muar, Johor. Seramai 180 pelajar dan guru yang meliputi 30 buah sekolah dalam daerah Muar hadir dalam program ini.
2. Ini merupakan program penghayatan ilmu khas buat para pelajar dan guru untuk penghayatan serta melagukan puisi tradisional (antaranya - gurindam, syair, seloka, pantun, nazam, teromba dan pelbagai lagi khazanah puisi tradisional). Sememangnya puisi-puisi tradisional ini termasuk dalam pembelajaran KOMSAS di sekolah. Program juga telah menjelajah daerah dalam negeri Johor iaitu Johor Bahru, Pontian, Kulai, Kota Tinggi, dan negeri Melaka sebelum ini. Hanya ada seorang penceramah tunggal setakat ini yang bersama DBPWS dalam menyampaikan ceramah dan bimbingan ini - Tn. Hj. Mohd. Rosli Hj. Bakir (guru kanan SMK Dato’ Mohd. Yunus Sulaiman - Setiausaha 1 PPJ - Jurulatih Utama Kesusasteraan Melayu JPNJ).
3. Sekalung penghargaan terima kasih kepada pihak Panitia Bahasa Melayu Menengah Atas Muar, Pejabat Pelajaran Muar dan PPPBM. Penghargaan terima kasih juga buat Pn. Suhana. Pengetua SMK (P) Sultan Abu Bakar, Muar bersama guru petugas selaku urus setia, Cikgu A. Hamid Jemain (penulis unggul tanah air - AJK PPPBM) yang mengusahakan program ini dibawa ke Muar, Cikgu Ruzaini Yahya (penulis wanita prolifik - guru SMK (P) Sultan Abu Bakar - AJK PPPBM), Cikgu Md. Ishak Rahman (AJK PPPBM), dan semua yang terlibat. Terima kasih sekalung penghargaan buat Cikgu Hj. Mohd. Rosli Hj. Bakir atas curahan ilmu dalam memberikan kaedah penghayatan serta ilmu cara melagukan puisi-puisi tradisional dalam program ini.
4. Jika ada ruang dan upaya lagi, program sebegini akan dirancang untuk dibawa ke daerah lain dalam negeri Johor dan Melaka. Ini program kecil sahaja untuk penghayatan ilmu tetapi punyai makna dan manfaat yang besar suatu hari nanti; demi kelangsungan dan pemantapan puisi tradisional yang masih ada kini!

Tiada ulasan: