Isnin, Julai 04, 2011

LEBUH RAYA BAHARU KE DESARU, PENGERANG DAN KAWASAN TENGGARA DAN SELATAN KOTA TINGGI







Pada 3 Julai 2011 (Ahad) ada urusan ke FELDA Sening / Adela atas tujuan perbincangan, pertemuan dan lawat tempat bagi salah satu program Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK) 2011 negeri Johor. Kali pertama juga dari Johor Bahru untuk ke sana atau lebih tepatnya menuju ke Bandar Penawar / Desaru melalui lebuh raya baharu yang dikenali Lebuh Raya Senai - Pasir Gudang - Desaru (Lebuh Raya E22); dari Larkin ke Stesen Minyak Petronas Bandar Penawar (persimpangan menuju ke kawasan peranginan Desaru) hanya sekitar 30-35 minit sahaja. Lebuh raya ini mula dibuka pada awal minggu pertama Jun 2011.



Sebelum adanya lebuh raya ini jika mahu ke Bandar Penawar / Desaru harus melalui Masai - Ulu Tiram - Bandar Kota Tinggi dari Johor Bahru yang melibatkan sekitar 100 - 115 KM (1 - 1 jam 30 minit). Cuma lebuh raya ini hanya satu lorong bermula selepas persimpangan Cahaya Baru sehingga ke Tol Bandar Penawar. Pemandangan jambatan di lebuh raya ini yang merentasi Sungai Johor indah serta sayup mata memandang ke bawah untuk melihat sungai. Kini jika mahu ke Desaru, Pengerang dan Sungai Rengit serta ke kawasan Gugusan FELDA di selatan dan tenggara Kota Tinggi lebih cepat dan pantas.


Diramalkan akan berlaku kesesakan ketara pabila hari Jumaat - Ahad kerana jalan di situ (khususnya masuk dan keluar Tol Bandar Penawar) hanya satu lorong pergi dan balik serta jalan biasa dan lampu isyarat yang ada di situ agak terhad menampung jumlah kenderaan yang banyak dalam sesuatu masa.

Tiada ulasan: