Jumaat, Disember 10, 2010

LANGKAWI: KINI SEDIKIT TIDAK TERURUS...?

Helang tetap kukuh megah melebarkan sayapnya tetapi sekitarannya kurang terjaga...

Gerai-gerai di kawasan pasar malam Pekan Kuah.

Satu tempat yang sudah bertukar status kepada komersil...?

Kunjungan ke Pulau Langkawi rasa-rasanya sudah empat kali iaitu pada tahun 1996, 1997, 2004 dan terbaharu Disember 2010 atas urusan rasmi dan jalan-jalan. Kunjungan kali ini dengan menginap selama 3 hari 2 malam.
Agak mengejutkan sedikit... Langkawi kini bagaikan sedikit tidak terurus khususnya di Dataran Lang, Kuah. Dataran yang gah dengan 'burung helang besar' agak menyedihkan pabila kelihatan malap serta kurang dititikberatkan kebersihan dan aspek penyelenggaraannya. Ketika kunjungan pada pertengahan tahun 1996 atas urusan rasmi rakaman sebuah rancangan televisyen kanak-kanak RTM, Langkawi cukup terjaga dan mengujakan khususnya di Dataran Lang tersebut.
Ada 2-3 tempat popular di Langkawi sekitar lewat 1990-an dan awal tahun 2000 sudah ditutup operasi rupanya antaranya Taman Tema Air di sekitar kawasan Padang Mat Sirat; namun kawasan sekitar Pantai Cenang kini cukup meriah pabila banyak muncul hotel dan calet serta istimewanya juga ada Underwater World dan kompleks beli-belah bertaraf bebas cukai. Sempat juga berkunjung ke gerai jualan malam atau istilah popularnya 'uptown' di Pekan Kuah, juga berkesempatan juga ke Kompleks Makam Mahsuri... ini juga satu kejutan pabila tempat ini telah banyak berubah untuk tujuan komersil; masuk untuk berkunjung dan meninjau-ninjau juga dikenakan bayaran tiket!
Sesungguhnya kunjungan kali ini pada tahap biasa sahaja; Langkawi masih dan tetap indah alam semula jadinya namun penjagaan dan pengurusan memelihara tempat kunjungan ramai khususnya di Pekan Kuah banyak yang terabai atau mungkin kerana kekurangan dana untuk hal-hal selenggara tempat tersebut menyebabkan kawasannya terbiar...?
Dalam hati rasanya mahu segera naik feri pulang ke Kuala Perlis kerana hati terus teruja untuk berkunjung ke P. Pinang... yang pastinya pelbagai jenis makanan di P. Pinang sudah "memanggil-manggil dengan kuatnya..." serta loghat kini sudah mula bertukar sedikit untuk lidah dapat menikmati keenakan masakan di P. Pinang.
"BERAPA DUIT...?"

Tiada ulasan: