Jumaat, Oktober 15, 2010

BBK 2010 JOHOR - PENYERTAAN SDPBJB JOHOR

Foto hiasan: Buku himpunan keratan akhbar kegiatan DBPWS tahun 2001 - 2004.

Borang penyertaan Sayembara Deklamasi Puisi 'Bahasa Jiwa Bangsa' (SDPBJB) sempena BBK 2010 Negeri Johor yang diterima sebanyak 108; sesuatu luar jangkaan serta kemungkinan satu rekod baharu dalam konteks penyertaan sesebuah sayembara deklamasi puisi yang dianjurkan oleh DBPWS sepanjang 10 tahun ini. Penyertaan dalam beberapa sayembara sebegini yang dianjurkan oleh DBPWS sepanjang 10 tahun belakangan ini hanya memperoleh sekitar 30 - 40 penyertaan sahaja (atau kurang daripada angka ini). Sasaran awalnya paling maksimum untuk SDPBJB Johor ini iaitu sekitar 40 - 50 penyertaan sahaja tetapi jumlah yang diperoleh sehingga semalam sebanyak 108 penyertaan... lalu penyertaan harus ditutup terus...!
Asalnya diwujudkan 2 kategori iaitu Terbuka Lelaki dan Terbuka Wanita, namun atas peneyertaan yang luar jangkaan ini maka harus dibuka satu lagi kategori iaitu Kategori Pelajar Sekolah. SDPBJB Johor bakal diadakan pada 23 Oktober 2010 (Sabtu) di tiga tempat di dalam bangunan DBPWS, Larkin Perdana, Johor Bahru iaitu di Ruang Pameran (aras bawah), di ruang Pusat Dokumentasi Melayu (PDM), dan di Balai Seminar DBPWS. Sayembara untuk 3 kategori ini akan berjalan serentak bermula pukul 8.30 pagi. Berikut jumlah penyertaan mengikut kategori:
i. Kategori Terbuka Lelaki - 36 penyertaan/orang.
ii. Kategori Terbuka Wanita - 31 penyertaan/orang.
iii. Kategori Pelajar Sekolah - 51 penyertaan/orang.
Penyertaan yang diterima bukan setakat daerah yang berdekatan iaitu daerah Johor Bahru, Pasir Gudang, Kulaijaya dan Pontian tetapi diterima juga dari semua daerah dalam negeri Johor, ada juga penyertaan melibatkan pelajar Universiti Al-Azhar, Mesir yang sedang bercuti semester. Semoga sayembara yang berjalan serentak untuk 3 kategori berjalan dengan baik dan lancar demi menyemarakkan aktiviti kebahasaan dan kesusasteraan sekurang-kurangnya dan sekecil-kecilnya bagi peringkat negeri Johor.

3 ulasan:

Wahyu Budiwa Rendra berkata...

tahniah, en.rusdi! sambutan di luar jangkaan.

Azhar Salleh berkata...

RAR,
Tahniah tahap Space Cop Gaban! Insya-Allah, Azhar Salleh akan hadir...

NASSURY IBRAHIM berkata...

Setuju sangat mendokumentasikan kegiatan dalam sebuah buku. Senang untuk rujukan. Kalau boleh, nak 1.