Jumaat, September 03, 2010

IRON MAIDEN DAN KUMPULAN 'INDIE' ENTAH APA-APA...

Kumpulan 'indie' entah apa-apa tiada langsung aura seumpama kemunculan awal yang hebat kumpulan-kumpulan dalam 'Battle of The Bands'...!

Hangat sejak 2-3 lalu radio memutarkan lagu-lagu hari raya, penguasaan lagu-lagu hari raya cukup terasa kini. Seperti biasa jika dalam kenderaan pasti buka radio ketika memandu; entah mengapa sejak 1-2 bulan belakangan ini tidak pernah dengar cakera padat (CD) kerana alat pemain CD dalam kereta rosak (belum sempat dibaiki).
Semalam dalam kereta ketika perjalanan pulang dari Melaka ke Johor Bahru sekitar pukul 9 - 10 malam seperti biasa dengar radio, ketika siaran 'Arena Rock Sinar FM' yang jadual siarannya pukul 3-4 petang dan 9-10 malam setiap hari Isnin - Jumaat terdengarlah lagu yang diminta oleh seorang pendengar melalui 'facebook' Sinar FM iaitu lagu berjudul "Revolusi" kumpulan Bunkface. Terkejut juga pabila pihak Sinar FM boleh memutarkan lagu kumpulan 'indie' yang entah apa-apa ini dalam kategori rock...? Apakah kumpulan entah apa-apa ini layak masuk dalam kategori siaran 'Arena Rock Sinar FM'? Kumpulan entah apa-apa ini sebenarnya lebih glamor berbanding aliran muziknya yang rasa-rasanya 'tiada jiwa'?
Selang selepas itu ada pendengar pula meminta lagu "The Trooper" yang cukup akrab dengan kumpulan Iron Maiden. Inilah yang amat sesuai dalam kategori 'rock' berbanding dengan aliran kumpulan entah apa-apa itu. Amat-amat jauh tahap, darjat, mutu dan jiwa lagu seumpama "The Trooper" dengan lagu "Revolusi" itu. Apakah aliran 'indie' (konon-kononnya kumpulan entah apa-apa gelarkan...) sebegini layak sebaris dengan legenda rock seperti Metallica, Iron Maiden dan banyak lagi kumpulan legenda yang lain.
Maka teringat dua malam yang lalu pabila sempat bertemu dan berbual-bual dengan ikon aliran 'muzik metal pelbagai kategori' iaitu Cikgu Azhar Salleh. Dalam pertemuan selama hampir 3 jam itu sempat juga sedikit dibualkan secara bersahaja dan santai tentang kecenderungan golongan masyarakat pelbagai peringkat umur tentang aliran muzik yang diminati. Aliran muzik yang diminati juga sekurang-kurangnya dan sekecil-kecilnya dapat mempengaruhi minda pemikiran seseorang serta mungkin kelakuan seseorang juga...?
Apa-apapun minat aliran muzik seseorang sememangnya tidak boleh dihambat dengan paksaan, masing-masing bebas membuat pilihan aliran muzik yang rasa sesuai dengan jiwa dan diri tidak kiralah cenderung terhadap aliran tradisi, jazz, pop, balada, rock (banyak aliran boleh dipilih), 'indie' dan pelbagai lagi cabang muzik yang ada dalam konteks di Malaysia ini.
Namun sedikit kecewa pabila ada cubaan sebagai salah satu contoh kecil untuk menyamakan aliran rock seperti yang dibawakan oleh Iron Maiden dengan aliran kumpulan entah apa-apa yang konon-kononnya berlagak sebagai teras utama muzik 'indie' itu...

3 ulasan:

Md Nizar Parman berkata...

Salam RAR,
Saya ketawa sahaja.... Seperti kata wartawan hiburan dalam media beberapa hari lalu, lagu hari sekarang tiada jiwa jika dibandingkan lagu-lagu raya tahun 50-an - 80-an...

Azhar Salleh berkata...

Salam RAR,
Perghh...lagu Troopers, layan bro! Bro, Bunkface tu sapa?

Rusdi Abd Rahman berkata...

Cikgu Nizar,
Aliran dan alunan muzik khususnya kumpulan ini semacam tiada yang bermutu... sekadar hiburan tanpa arah yang melalaikan sahaja...?

Cikgu Azhar,
Bunkface itu siapa atau apa...? Mungkin sejenis jenama gula-gula kanak-kanak atau sejenis lagi nama untuk Ultraman...? Hehehe...