Jumaat, September 17, 2010

BEDAH MATA KEDUA - BAHAGIAN 1

Pintu masuk Wad 5 Barat, HSA.

Kawasan di dalam Wad 5 Barat.

Gelang tangan khas - rasmi selaku pesakit di HSA.

Hidangan pertama di HSA - berselera juga makanannya...

Pada 12 September 2010 (3 Syawal 1431 H) masih hangat suasana hari raya serta ramai yang menyambut raya dengan meriah namun diri ini sejak hari raya pertama (10 September 2010) kurang rasai suasana raya pada tahun ini kerana ingin menghadapi 'perjuangan kali kedua'.
Hakikatnya serta secara tulus dirasakan perjuangan kali ini dikuasai perasaan bercampur baur kerana ada ketikanya yakin dan semangat namun ada ketikanya bimbang dan takut, skalanya 50%-50%. Perasaan bercampur baur yang datang dan pergi bersilih ganti ini dirasai sejak dua bulan lalu lagi pabila kesan katarak (selaput) mata kiri mula menguasai secara hebat apatah lagi pabila sudah mengetahui tarikh sebenar untuk jalani pembedahan.
Daftar masuk Hospital Sultanah Aminah (HSA), Johor Bahru pada 12 September 2010 (Ahad); daftar di Wad 5 Barat (wad khas buat pesakit mata), ya... tempat yang pernah diri ini huni selama 4 hari 3 malam sebelum ini iaitu pada 18 - 21 Januari 2009 (pembedahan mata kanan). Kali ini juga dalam tempoh hari yang sama.
Kali ini rasanya agak tenang suasana wad kerana hanya dihuni sekitar 6-7 pesakit sahaja (ada lebih kurang 30 katil dalam wad ini khususnya katil untuk pesakit lelaki) berbanding pengalaman Januari 2009 yang dihuni sekitar 20-25 pesakit. Kali ini juga diri ini bebas memilih katil untuk tempat rehat, maka pilihlah katil bernombor 4 iaitu di tepi tingkap menghadap Selat Tebrau / Singapura. Tenang suasana wad kali ini kecuali kerap kedengaran tangisan kanak-kanak di Wad 5 Timur yang menempatkan pesakit pelbagai penyakit kategori kanak-kanak.
Pembedahan mata kiri akan dilaksanakan pada 14 September 2010; di katil dan dalam minda masih juga perasaan bercampur baur namun kali ini pabila sudah 'berada dalam emosi dan suasana hospital' maka perasaan semangat dan keyakinan tinggi mula menguasai 80% minda dan fizikal, hanya 20% perasaan takut dan bimbang yang masih ada...
Bersambung...

2 ulasan:

Melihat Kesunyataan berkata...

Rusdi,
Didoakan agar pembedahan berjaya. Agar kembali aktif.
Ketika mengetahui tuan menjalani pembedahan kebetulan saya berada di Perak.
Harapan saya agar kembali sihat.

Md Nizar Parman berkata...

Salam.
Saya mendoakan semoga RAR diberikan kekuatan dan ketabahan dan lekas sembuh setelah menjalani pembedahan... Makan tu, pantang2 sikit ya... hehehe