Selasa, Disember 01, 2009

SANTAI: KORUS DAN LIRIK LAGU INDONESIA

Foto hiasan: Pementasan Teater 'ROH SEMBERANI' 2008 - Sebuah pementasan berteraskan budaya Jawa bercampur budaya Melayu dijalin kekuatan pengaruh persembahan Kuda Kepang.


Entah mengapa tiba-tiba lirik lagu sebuah kumpulan Indonesia iaitu Wali Band menarik perhatian... tertarik perhatian bukan kerana mutu lirik dan melodinya. Lagu berjudul 'Cari Jodoh' yang disampaikan oleh kumpulan ini mula terdengar oleh telinga ini melalui stesen radio Singapura Ria 89.7 juga terdengar dalam radio tempatan serta terpandang video klip lagu ini melalui stesen televisyen Indonesia (yang boleh ditonton di beberapa kawasan dalam Johor Bahru) sejak 2-3 bulan lalu.

Terkejut dan rasa tergelak juga pabila anak mudah ingat korus lagunya, lirik lagu ini terutama bahagian korusnya yang memang mudah dihafal dalam loghat atau lenggok bahasa Indonesia oleh pelajar sekolah rendah...! Pabila ditanya, kata anak bahawa kawan-kawannya di sekolah sering nyanyikan korus lagu ini. Besar sungguh pengaruh lagu-lagu Indonesia dalam kalangan pelajar sekolah rendah dan menengah kini, itu belum ambil kira dalam kalangan masyarakat umum lepasan sekolah...

Terkini, paparan televisyen tempatan juga siarkan iklan nada dering telefon termuat lagu 'Cari Jodoh' ini - maksudnya lagu ini mudah popular dalam kalangan masyarakat Malaysia setelah 2-3 bulan bersiaran dalam radio Malaysia! Lirik lagunya dikutip terus tanpa suntingan melalui laman web sumber dari Indonesia seperti di bawah:



Cari Jodoh - Wali Band

Apa salahku apa salah ibuku
Hidupku dirundung pilu
Tak ada yang mau dan menginginkan aku
‘tuk jadi pengobat pilu
‘tuk jadi penawar rindu
‘tuk jadi kekasih hatiku

Timur ke barat selatan ke utara
Tak juga aku berjumpa
Dari musim duren hingga musim rambutan
Tak kunjung aku dapatkan
Tak jua aku temukan
Oh Tuhan inikah cobaan

(Korus)
Ibu-ibu bapak-bapak
Siapa yang punya anak
Bilang aku aku yang tengah malu
Sama teman-temanku
Karna cuma diriku yang tak laku-laku

Pengumuman-pengumuman
Siapa yang mau bantu
Tolong aku kasihani aku
Tolong carikan diriku kekasih hatiku
Siapa yang mau

Ibu-ibu… bapak punya anak
Bilang-bilang aku aku yang tengah malu
Sama teman-temanku
Karna cuma diriku yang tak laku-laku.. wooo..oo.oo

wooo..oo.oo.. Ku tak laku-laku…

wooo..oo.oo.. Ku tak laku-laku…
wooo..oo.oo.. Ku tak laku-lakuuu…

Tiada ulasan: