Rabu, Jun 08, 2011

SESEKALI KEMBALI MENGETUK NOSTALGIA - BERMULA TAHUN 1982 LAGI...!

Sebahagian penonton di tempat duduk diri ini berada.


Aksi perlawanan di padang pada separuh masa pertama.


Di tepi stadium tersergam bangunan Wisma Darul Iman.


Jualan jersi pasukan Terengganu dan Kelantan dijual di luar stadium.


Bermula pukul 7.45 malam sehingga 11 malam pada 6 Jun 2011 (Isnin) bukanlah sekadar menonton tetapi bernostalgia pabila berada di stdium penuh kenangan ini. Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu, Terengganu mula dikenali diri ini sejak darjah empat (tahun 1982) sehingga kini. Kerap ke stadium ini menyaksikan perlawanan bola sepak melibatkan pasukan negeri Terengganu bersama arwah ayah (khususnya ketika sekolah rendah) serta bersama-sama rakan yang sama minat menonton bola sepak bermula sekolah rendah sehingga masuk universiti. Teringat juga bahawa stadium ini hanya berlangsung perlawanan pada sebelah petang hari sahaja ketika tahun 1982-83, teringat juga pernah basah kuyup tahap hebat kerana hujan amat lebat ketika satu perlawanan melibatkan Terengganu menentang Singapura dalam saingan suku akhir Piala Malaysia dalam tahun 1986 atau 1987 (jika tidak silap).

Kembali ke stadium ini setelah rasa-rasanya sudah 7-8 tahun tidak menjejak kaki ke dalam stadium ini untuk menyaksikan perlawanan penting melibatkan pasukan Terengganu menentang Kelantan dalam usaha-usaha akhir dua negeri ini merebut juara Piala Liga Super 2011 yang berbaki hanya tiga perlawanan lagi. Sebenarnya tidak merancang awal untuk saksikan perlawanan ini tetapi kebetulan balik kampung ketika tarikh ini. Hadir meyaksikan perlawanan ini juga satu kenangan baharu pabila buat pertama kalinya menonton bersama-sama anak sulung berusia 12 tahun (yang bakal ambil peperiksaan UPSR tahun ini).

Umum tahu akhirnya Terengganu tewas mudah 0-3 kepada Kelantan, tidak perlulah diulas perlawanan ini kerana sudah banyak laporan di dada akhbar dapat dibaca. Secara umumnya nampak gayanya mutu para penonton ada sedikit kemajuan berbanding 15-20 tahun lalu di stadium ini namun klise atas sifat penyokong muda Terengganu yang 'bersorak' serta 'memekik' perkara yang bukan-bukan atau entah apa-apa masih menebal boleh didengar dan dilihat antaranya pabila seorang gadis lalu maka bertempiklah ramai-ramai sehingga keluar kata-kata yang bukan-bukan yang kadang kalanya agak melucukan. Umumnya juga corak kata-kata 'pujian, cacian dan kejian' masih banyak tidak berubah dalam kalangan penonton dan penyokong muda khususnya cuma ada penambahan kata-kata moden mengikut rentak dan dunia massa sekarang mengikut konteks 'zaman teknologi maklumat' yang serba pantas kini...

Apa-apapun menyaksikan perlawanan Terengganu - Kelantan juga mencatat sesuatu ingatan abadi dalam album bola sepak diri sendiri, penuh sesak berhimpit dengan pelbagai gelagat menceriakan dan melucukan dapat disaksikan serta diimbau kembali... Ini cuma sebahagian kecil catatan kenangan dan ingatan berada di stadium berusia lama tapi penuh catatan sejarah.

1 ulasan:

MARSLI N.O berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.