Sabtu, April 16, 2011

LAWATAN TAPAK KE TNJERS - SATU PENGALAMAN BAHARU

Gambar kenangan di SK Kampong Kudung, Bekok, Segamat.

"KEMPEN KIUH KE KAMPUNG, KIAH KE SEKULAH"


Air sungai di Lubuk Tapah yang keroh serta dapat dilihat pokok tumbang akibat kesan banjir besar di Segamat baru-baru ini.

Gambar kenangan di Lubuk Merekek.
Hadapan pintu masuk ke Lubuk Tapah.


Kunjungan dan lawatan tapak ke Taman Negara Johor Endau-Rompin-Selai (TNJERS) yang berada dalam kawasan Bekok, Segamat bermula pukul 10 pagi sehingga 3 petang. Kunjungan ini diadakan kerana ingin melaksanakan sebuah program sastera bersama-sama Taman Negara Johor (TNJ) - PPJ - DBPWS. Ahli rombongan terdiri daripada 4 wakil DBPWS, 3 wakil PPJ dan 3 wakil TNJ. Terima kasih buat pihak TNJ yang sudi membawa pihak DBPWS dan PPJ masuk jauh ke dalam TNJERS ini yang agak mencabar juga.

Bertolak dari Johor Bahru sekitar pukul 7.45 pagi, sampai di Yong Peng pukul 9.15 pagi seterusnya bersama-sama pihak TNJ dan PPJ menuju ke Bekok, Segamat. Sampai di pejabat TNJERS di Bekok sekitar pukul 10.30 pagi, bertolak dari pejabat TNJERS pukul 11 pagi menuju seterusnya ke Lubuk Tapah, Selai.

Dalam perjalanan ke Selai singgah sekejap di SK Kampong Kudung, Bekok yang merupakan sekolah bagi anak-anak orang asli di situ. Sememangnya kawasan di situ serta kawasan menuju ke Selai merupakan perkampungan bagi orang asli. Dari Bekok ke Lubuk Tapah kira-kira 26 KM; singgah seterusnya di Lubuk Merekek yang merupakan kawasan kem khemah pelawat. Kawasan Lubuk Merekek cantik tetapi aliran air sungainya keroh, menurut petugas TNJ air sungai di kawasan ini asalnya jernih tetapi disebabkan banjir besar yang melanda baru-baru ini ketika Januari-Februari 2011 di Segamat. Seterusnya menuju tempat penginapan yang disediakan oleh TNJERS di Lubuk Tapah. Di Lubuk Tapah juga keadaan airnya keroh serta dapat dilihat pokok-pokok hutan yang tumbang akibat kesan banjir besar. Perjalan dari Bekok ke Lubuk Tapah puratanya selama 1 jam menaiki 2 kenderaan pacuan empat roda TNJ. Dalam perjalan balik hujan lebat melanda.

Berbanyak terima kasih buat pihak TNJ khususnya buat En. Abd. Aziz dan En. Khairill (TNJERS) serta kakitangan TNJ yang menyediakan ruang dan peluang dalam lawatan tapak ini, juga terima kasih buat pihak PPJ yang bersama-sama dalam lawatan ini melibatkan Cikgu Amiruddin Ali, Cikgu Mohd Rosli Bakir dan Cikgu Mohd Taufek Mahamud. Ahli rombongan DBPWS terdiri daripada En. Syaidul Azam Kamarudin, Mohd Rizal dan Shahrur. Program sebenar bersama-sama TNJ-PPJ-DBPWS dirancang bakal diadakan pada awal Julai 2011 nanti, insya-Allah.

Tiada ulasan: