Rabu, November 11, 2009

MONOLOG 'DOGMA' DIPENTASKAN LAGI...

Pelakon DOGMA - Rosita Md. Anim dalam pementasan sempena HSDT ke-7 2009.


1. Kenapa Monolog DOGMA ingin dipentaskan lagi? Apa yang istimewanya DOGMA ini? Pasti ada istimewanya kerana mesej dan jalan ceritanya yang bersesuaian serta dapat diterima oleh khalayak umum. Mesej umumnya tentang sastera yang berkaitan dengan keindahan bahasanya.
2. DOGMA mula dipentaskan dalam Pertandingan Monolog Negeri Johor 2007 pada bulan April 2007 anjuran DBPWS. Karya monolog ini dihasilkan oleh penulis muda yang begitu prolifik kini di negeri Johor serta melebar luas peringkat kebangsaan iaitu W.B. Rendra.
3. DOGMA dipentaskan semula dalam majlis penyampaian Hadiah Sastera Darul Takzim (HSDT) ke-7 pada Julai 2009 yang lalu dengan digarap kembali oleh Rahimah Muda selaku pengarahnya. Maklum balas hadirin yang menyaksikan DOGMA dalam majlis HSDT itu cukup baik dan positif.
4. DOGMA juga telah dipentaskan dalam Festival Teater Johor iaitu sebuah pertandingan teater dwitahunan anjuran Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Johor (JKKNNJ) pada bulan Ogos 2009 yang lalu.
5. Sempena Majlis Penyampaian Anugerah Citra Majalah Sekolah Menengah Negeri Johor dan Melaka 2009 yang akan diadakan pada 13 November 2009 (Jumaat) di SMK Tun Habab, Kota Tinggi, Johor, DOGMA sekali lagi dipentaskan sebagai persembahan selingan dalam majlis tersebut.
6. DOGMA ini istimewa buat diri ini kerana mesej terhadap kesedaran serta kecintaan sastera bahasanya, juga tenaga kerja yang mengusahakannya penuh komited dan kreatif serta bersungguh-sungguh, juga istimewanya kerana penulis naskhah iaitu W.B. Rendra yang telah mula mencuba dalam bidang penulisan skrip teater mini sebegini setelah W.B. Rendra kini amat prolifik khususnya dalam bidang penulisan puisi dan cerpen peringkat negeri Johor dan kebangsaan.

2 ulasan:

Melihat Kesunyataan berkata...

Rusdi,
Bagaimanapun tahniah atas pementasan kesekian kali Dogma yang hebat itu.
Terutama kepada orang kuat di belakangnya.

Wahyu Budiwa Rendra berkata...

salam en.rusdi. terima kasih kerana membawa Dogma ke pentas, untuk kesekian kalinya. terima kasih.